torsdag 24 maj 2007

Mitt golvur

Nu tänkte jag visa mitt golvur. Jag har inte riktigt velat visa det tidigare eftersom jag inte är säker på vad jag tycker om det. Men en sak är klar det var iallafall ett fynd. 60:- tror jag att jag gav för det på auktion. Det var inte meningen att jag skulle ropa in den men när ingen annan gav något bud, så varför inte?

Golvuret är antikvitt och färgen är naturligt bortnött på vissa ställen. Med naturligt menar jag alltså att ingen har vart framme med slippapper för att få till utseendet. Men nu har jag börjat fundera på om man kanske ska ta fram penseln och måla den kritvit. Speciellt för att nästan ingen av mina andra möbler är shabby chic och de flesta är kritvita (då syftar jag på att de är vita, inte antikvita, naturvita etc.). Men jag tycker också att det är lite synd att måla om den, man kanske förstör charmen. Vad tror ni?



Tillägg: Färgen är mycket mer bortnött än man ser på bilden.

9 kommentarer:

Moodboardwithflowers sa...

Spara den som den är! I alla fall tills du är säker på din sak!

Kram Terese

Beas sa...

Jag tycker absolut att du ska spara den som den är. Den visar sin historia och då tycker jag det är synd att ta bort det. Vilken supersnygg klocka och vilket FYND!

Skatan sa...

Hej,

jag har precis beundrat din knarrande vita trappa...åh! Kul med lite boktips också. Inspiration får man aldrig för lite av : ) Ha en bra dag!

Lantliga drömmar sa...

Vilken underbar klocka! Den skulle jag inte göra något åt, den är charmig som den är, och har historia, vore synd att måla den... Skulle själv vilja ha en liknande, men här i Finland får man ge 300-400 euro (3000-4000 kr) för en, och det är för mycket just nu!

Ha en bra dag!

Sara sa...

Jag tycker att du ska spara den oxå=) tycker inte att det gör något att den bryter av lite till de andra möblerna... om jga nu får lägga mej i hihi

DRÖMHUSET sa...

Superfint golvur!
Ska genast kolla upp böckerna du tipsat om.

Du är utmanad, kika in i min blogg!
Kram Sofie

Anonym sa...

Wow vilken fin!..och va billig!!!

www.nestorforlag.se sa...

Hej, det är första gången som jag är inne o kikar på din blogg.Jätte fint.
Jag har en liknade klocka som jag köpte för 600 så där gjorde du ett bra köp.

Anonym sa...

Hej!

Klockan är av en vanlig modell som tillverkades i trakterna runt mora, i det senare skedet. Du kan i princip göra vad vill med fodralet eftersom den vita färgen inte är orginal. Vit färg är aldrig orginal på denna typ. Dessutom har fodral blivit påverkat av att det fått utbytesverk och glaset för pendeln är högt upp i o med att det senare urverket har kortare pendel än de vanliga moraurverken. Uret är jättecharmigt trots att marknadsvärdet är lågt och min personliga åsikt är uret har en charm o visar historia där den blivit påverkad av tidens gång. Det är det du ska beakta innan du målar om. En nymålad möbel får ofta en "kall" yta, oavsett kulör, men en "inbodd" färg får en behagligare yta. Rent ekonomiskt spelar ommålningen ingen roll.
Jag har själv haft drygt 20-talet golvur, inte samtidigt men ändå, i min ägo och har varit hobbysamlare av gamla ur, både väggur o golvur.